Maciej Czyżewski
Dzień powszedni
Galeria Sotto 63 prezentowała wystawę malarstwa Macieja Czyżewskiego „Dzień powszedni”. W sercu tej ekscytującej prezentacji leży refleksja nad realizmem i znaczeniem światła jako źródła inspiracji artystycznej. To też odkrywanie i poszukiwanie nieznanego w otoczającej rzeczywistości. Poprzez malarskie dzieła, artysta przenosi widza w świat codziennych chwil, ukazując ich piękno i znaczenie.
Artysta znany ze swojego mistrzowskiego podejścia do realizmu, zaprasza do swojego dnia codziennego, a zarazem subtelnie wzbogaca go o elementy, które pokazują jego głębsze znaczenie. Światło pełni niezwykle ważną rolę w pracach Czyżewskiego. To ono stanowi inspirację dla artysty, prowokując go do eksploracji różnych odcieni, kontrastów i nastrojów. Światło tworzy nowe, tworzy życie. Buduje też kolory, które obok światła nadają nastrój i temat prac. Przez wirtuozyjne posługiwanie się światłocieniem, artysta wydobywa piękno nawet z pozornie prostych i codziennych obiektów. Światło odgrywa rolę narratora, ukazując emocje postaci i akcentując ich relacje z otoczeniem.
Okna i drzwi, które pojawiają się w pracach, stanowią często jeden z kluczowych elementów kompozycji. Są elementami architektonicznymi, które nie tylko pozwalają na wpływ światła, lecz także symbolizują granicę między wewnętrznym a zewnętrznym, znanym a nieznanym. To przez okna i drzwi patrzymy na świat, który może być zarówno przewidywalny, jak i tajemniczy. Są one przejściami, które oddzielają, ale jednocześnie łączą dwa światy, odsłaniając ich relacje i kontrasty. Co znajduje się po drugiej stronie?
Realizm Czyżewskiego kryje w sobie bogactwo znaczeń. Jego prace stwarzają pole do interpretacji, zachęcając widza do odkrywania ukrytych warstw narracji i osobistych emocji. Właśnie w tym subtelnie wyważonym balansie między jawnością a ukryciem tkwi siła artysty, która pozwala nam spojrzeć na codzienność w zupełnie nowy sposób.
Wystawa „Dzień Powszedni” stanowi wyjątkową okazję do zanurzenia się w refleksji nad tym, co nas otacza. Maciej Czyżewski otwiera przed nami drzwi do świata, w którym światło staje się medium wyrazu, a codzienne chwile nabierają głębokiego znaczenia.
Tekst: Karolina Żebrowska
![dzien-powszedni 1 PJWF0744 (1)](https://sotto63.pl/wp-content/uploads/2024/01/PJWF0744-1.jpg)
![dzien-powszedni 2 PJWF0864 (1)](https://sotto63.pl/wp-content/uploads/2024/01/PJWF0864-1.jpg)
![dzien-powszedni 3 PJWF0434 (2)](https://sotto63.pl/wp-content/uploads/2024/01/PJWF0434-2.jpg)
![dzien-powszedni 4 PJWF0440](https://sotto63.pl/wp-content/uploads/2024/01/PJWF0440.jpg)
![dzien-powszedni 5 PJWF0438](https://sotto63.pl/wp-content/uploads/2024/01/PJWF0438.jpg)
![dzien-powszedni 6 PJWF0439](https://sotto63.pl/wp-content/uploads/2024/01/PJWF0439.jpg)
![dzien-powszedni 7 PJWF0430](https://sotto63.pl/wp-content/uploads/2024/01/PJWF0430.jpg)
Fot. Jakub Wysocki
![dzien-powszedni 8 Dzień powszedni, 2022 - Maciej Czyżewski](https://sotto63.pl/wp-content/uploads/2023/08/Dzien-powszedni-2022-olej-plotno-130x100-cm.10-000--782x1024.jpg)
Dzień powszedni, 130×130, 2022
![dzien-powszedni 9 Puste wnętrze, 2018 - Maciej Czyżewski](https://sotto63.pl/wp-content/uploads/2023/08/PUSTE-WNETRZE-2018ol.-pl.180x130-cm.20-000--727x1024.jpg)
Puste wnętrze, 180×130, 2018
![dzien-powszedni 10 Awers 3, 2017 - Maciej Czyżewski](https://sotto63.pl/wp-content/uploads/2023/08/AWERS-3-2017-olej-plotno-180x130-cm.15-000-.jpg)
Awers 3, 180×130, 2017
![dzien-powszedni 11 Z góry na dół, z dołu do góry, 2021 - Maciej Czyżewski](https://sotto63.pl/wp-content/uploads/2023/08/Z-GORY-NA-DOL-Z-DOLU-DO-GORY-2021-ol.-pl.-180x130-cm.20-000--723x1024.jpg)
Z góry na dół, z dołu do góry, 180×130, 2023